CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thursday, December 31, 2009

New year,new h0pe.



Assalamualaikum...

Beberapa jam sahaja lagi akan masuk tahun 2009.
Alam persekolahan yang baru.
Suasana baru.
Dan,
Tahun 2010 akan menggantikan tahun 2009 yang penuh dengan kenangan.

Kawan,
Selamat maju jaya dan moga sukses selalu.
Kenangan bersama tidak akan dilupakan.
Istiqamah ya.

(bagi mereka yang pindah sekolah)

"Friends may come and go"

Moga hadirnya 2010 bersama semangat yang baru!

x nak malas2!

>kenangan 2009< *gambar lain dah diburn dalam cd. haha.x best langsung.

kasut adik.hee.kakak die yang xcited die gi skola.


Selamat tinggal 2009.

*tahun hijrah ingatkan nak post.tapi x sempat.

"Kita sering nampak derita hari ini, tapi kita jarang ingat kebahagiaan untuk esok hari, jadi belajar lah untuk menghargai apa yg kita miliki hari ini, kerana kita takkan dapat mencapai penghargaan untuk esoknya jika semuanya telah tiada….."

Sunday, December 27, 2009

Bicara Si Kecil Hawa

Bertanya si adik kecil pada sang bidadari berwajah
manusia...


"Wahai kakakku, kenapakah lemah sungguh kaum
hawa itu, asyik berteman tangis dan sendu sahaja."

Lalu berbicara si bidadari berwajah manusia;

"wahai adikku. Bukan wanita itu lemah dek kerana tangis dan sendunya. Tapi disitulah wahai adikku, kekuatan utuh x ternilai andai pandai digunakan sebaiknya. Tangis sendunya wanita itu wahai adikku, bisa meleburkan ego seorang lelaki... menjadi 'izzah' yg plg gah bahkan lebih gah dr egonya seorang lelaki. Kerana sendu rayunya wanita itu, Musa a.s terselamat dr kekejaman Firaun. Duhai adikku, lembut wanita itu bukan lemah, tp senjata."


Si adik tidak berpuas ati. Lalu dipertikaikan lagi...

"Namun wahai kakakku, wanita itu fitnah dunia."

Tersenyum sang bidadari berwajah manusia.

"Pernahkah adikku dengar akan pesanan Ilahi pd hambanya? Wahai para lelaki yg beriman, tundukkanlah pandanganmu. Lalu Allah berfirman lagi antaranya bermaksud, wahai para wanita yg
beriman, tundukkanlah pandanganmu, dan tutuplah auratmu. Lantas cuba adik nilai, pd siapa terlebih dahulu ALLAH dahulukan pesanannya?
Pada hamba yg bergelar ar-Rijal. Kerana, andai sang lelaki menjaga pandangannya, maka tidak mungkin terlihat akan wanita yg menjadi fitnah pd dirinya. Dan tidak ALLAH lupakan pesanan buat wanita, agar memelihara auratnya kerana disitu lah kehormatannya. Sesungguhnya para wanita-wanita syurga bergelar Hurun 'Ain itu, mereka tidak memperlihatkan diri mereka kecuali pd para suami
mereka sahaja. Dan mereka dikatakan wanita2 yg suci. Namun... wanita yg beriman itu, kata Rasulullah, lebih tinggi martabatnya! Bukan fitnah semata-mata jikalau ar-Rijaal dan an-Nisa' sama2
mematuhi pesanan Ilahi itu! Sesungguhnya wanita yg beriman yg solehah itu lebih baik dari ribuan lelaki yg soleh."

Adik masih x puashati.

"Tapi kakakku, kenapa wanita itu menjadi
peragaan? Tidakkah mereka merasa malu??"

Sang bidadari berwajah menguntum senyum penuh makna. Adus, semakin terasa mendalam kasih sayang pd penghuni jannah ini!

"Wahai adikku sayang. Al-Haya' itu dalam diri setiap insan. Wujudnya seiring dengan nafas insani. Dan al-Haya' itulah pakaian iman. Pada diri wanita itu, indah al-Haya' sebagai pembenteng diri. Namun, bila mana al-haya nya lebur, imannya runtuh. Kenapa mereka merelakan diri menjadi peragaan? Kerana mereka sebenarnya paranoid. Merasakan diri tidak cukup menarik... merasakan belum cukup lagi dunia melihat diri mereka. Mereka sebenarnya golongan yg kalah dr segi psikologi. Namun adikku... wanita solehah itu pasti melindungi diri mereka dr perbuatan murahan itu."

Adik garu2 kepala.

"Jadi kakak, masih adakah wanita yg solehah didunia ini? Bagaimana hendak adik kenali mereka???"

Sang bidadari tersenyum lagi. Hati terdetik moga ALLAH merahmati mujahid kecil ini. Berjihad dalam dunianya sendiri.

"Wahai adikku. Di zaman Rasulullah, diperintahkan wnaita2 yg beriman itu untuk menutupi aurat mereka, dengan itu mereka mudah dikenali sebagai wanita yg bermaruah. Maka demikianla adikku menilai mereka. Tapi perlu juga dilihat pd hatinya... pada akhlaknya...

Di zaman ini, tidak susah membezakan wanita yg solehah dan yg toleh. Namun adikku... jgn dikau cemuh wanita yg toleh itu... kerana dlm hati2 mereka, tetap ada satu permata indah... perasaan cinta pd ALLAH... Kerana fitrah cinta pd Rabb itu sentiasa ada dlm jiwa insan. Adikku, mereka ini, tetap punyai keinginan utk kembali pd jalan yg
mereka th hak ALLAH. Cuma kadang2 term solehah itu terasa berat di bahu mereka... Kadang mereka takut pd persepsi wara dan alim.
Sedangkan itu cumalah persepsi. Hakikatnya, wara' itu bermaksud menjaga.

Maka sesiapa sahaja yg menjaga adalah wara'. Alim itu maksudnya mengetahui. Barangsiapa yg berilmu maka dia adalah alim dlm bidangnya. Persepsi yg salah pd dua perkataan ini menjadikan mereka takut untuk berubah kepada stage yg lebih baik. Kerena begitulah persepsi masyarakat. Sedangkan mereka alpa... ALLAH
tidak menjadikan makhluk (ciptaan) ini tanpa tujuan dan garis panduan. ALLAH tidak zalim kepada ciptaanNYA. bila mana dia menciptakan hawa itu dari rusuk adam... Dia telah mengetahui
apakah sebaik2nya buat makhluk bergelar Hawa ini... Ditinggikan martabat golongan HAWA ini... Tapi sayang... golognan HAWA ini kadang2 merendahkan martabat mereka yg ALLAH jadikan penuh kemuliaan...

Wahai adikku... 1001 keindahan penciptaan wanita.

Pandai2lah dikau menilai... antara permata dan debu2 kilauan pasir.

Wahai adikku... Wanita ibarat epal. Epal yg x berkualiti...amat mudah diperolehi kerana ia berguguran ditanah... Tapi epal yg tak mampu
dibeli, ia berada di puncak. Susah dipetik, susah di gapai. Terkadang epal itu risau, kenapalah diriku belum dipetik. Lantas ia erendahkan
martabatnya dan menggugurkan diri menyembah tanah. Sedangkan ia sebenarnya telah ALLAH jadikan begitu tinggi martabatnya. Sebenarnya..epal itu terlalu tinggi... elok sifatnya... sehinggakan tiada siapa yg berani memetiknya. Hanya pemuda yg benar2 hebat sahaja bisa memperolehinya... Mungkin bukan di dunia... tetapi
mungkin di akhirat? Biarlah jodohnya bukan di dunia... asalkan cinta ILAHI mengiringinya...tak semestinya dipetik di taman dunia rite? Tp lebih bermakna bile ALLAH sendiri yg mengarahkan hamba yg disayanginya utk memetik di taman akhirat kelak."


Adik terpaku sendiri. Mungkin membayangkan sepohon epal yg besar dengan buah2 epalnya yg kemerahan??

Sang bidadari lalu bangkit.
Bicaranya sudah berakhir buat masa kini. Pasti kan dia sambung perbualannya dengan penghuni syurga ini. Wahai adikku sungguh tulus bersih jiwamu. Benarlah kata ALLAH swt, kamu kanak2 adalah penghuni2 syurga!

Alangkah bertuah dirimu adik... Dan aku? Hanya bidadari berwajah manusia... berhakkah menjadi bidadari syurga?
Wallahu'alam.

AL-AS’SAIDINA KHADIJAH


dipetik dari : http://axe10.blogdrive.com/

Wednesday, December 16, 2009

Umi

Assalamualaikum...

Umi.

Thx 4 everything.

I will never repay your care,love,sacrifice and so much more with my entire life.

I wish that Allah give you good health,live long and success in your job.

*haha....rasa macam ayat tunggang terbalik je. xpe2. practise make perfect ;)

Sannah Helwah Ya Umi!

___________________________________________________

The Loneliness of nights alone
The search for strength to carry on
My every hope has seems to die
My eyes have no more tears to cry

Just like the sun shining up above
You surrounded me with your endless love
'Cause all things I couldn't see
Now so clear to me

You are my everything
Nothing your love won't bring
My life is yours alone
The only love i've ever known

Your spirit pulls me through
When nothing else will do
Every night i pray on bended knees
That you will always be my everything

Oh,you the breath of life in me
The only one that sets me free
And you have made my soul complete
For all time

for..all..time.

*ngee.macam jiwang plak.haha.

___________________________________________________

hee. x jumpa la gambar umi sorang2 selain kat sawah padi.

Monday, December 14, 2009

Redha.

Assalamualaikum...

Mula2 x tahu nak yang mana satu.

Keep thinking about it all the time!

After a few discussion...

Yet,x de keputusan lagi!

Suddenly....

someone told me something.

x de pilihan melainkan yang itu.

Saya redha kerana saya tahu...

HE knows the best for me.

Wassalam.

Thursday, December 10, 2009

kem i LOVE Islam

Assalamualaikum.

Sebelum berkem I LOVE ISLAM,rasa macam teramat malas untuk jadi fesi. "x reti jaga budak2 ni..blabla..." macam2 alasan bagi kat diri sendiri (untuk pujuk hati sendiri) memang malas habislah nak jadi fesi.Tapi akhirnya jadi jugak...dalam keterpaksaan? ntahla. x pasti niat waktu tu untuk apa.

Tetapi...

Setelah bersama budak2 ni selama 3 hari,terjatuh suka la pulak kat budak2 ni.haha.(ehm)Walaupun diorang ni bising,payah nak dengar cakap,sometime annoying tapi sometime derang ni lovely la pulak. Haha. Sungguh,Allah lebih tahu apa yang terbaik buat hambaNya.

Dan kerana mereka,saya rasa saya macam dah jadi penyabar sikit. Mungkin bukan 100%,tapi at least better then before right. huu. x tahulah sabar ni esok2 lusa dah hilang sebab dok ngadap Faishal yang perangainya memang menduga iman tu. heh. Harap kesabaran ni bertambah dan bukannya berkurang.

Gambar sempat amik 3 snap je. huu. Sedih2. Walaupun memang nak amik gambar banyak2 je rasa,tapi x menang tangan layan budak2 ni. hari ni last day,gi lawatan ke Tropical Village (kalau x silap). Pastu gi IKS kot nama dia. Jual kerepek je kat situ. LAst skali gi kolam ikan. x tahu nama tempat ni apa. Tapi lebih kepada kedai ikan yang besar.

Bila dah sampai rumah,rasa macam menyesal sebab x hargai betul2 masa yang ada dengan derang.So,setiap saat yang kita ada,kita kena hargai kerana ianya x mungkin berulang kembali.

Wassalam.

Tengok ikan ni rasa sakit belakang.huu.

May my precious moments everlasting in my memory.

Wednesday, December 2, 2009

korban

Assalamualaikum...

semakin hari semakin malas.

aihh...x leh jadi nih.



pejuang keadilan.huu. on the way ke sawah padi.

adik nk try lompat.

semua gambar2 ni masa kat kampung.

Wassalam.

(malas nk post byk)